Käyttöohje (selainkäyttöliittymä)

Sisällysluettelo

Kirjautumisosoite

Poistettujen viestien palauttaminen

Kalenterin jakaminen

Kalenterin lisääminen

Käyttäjätilin asetukset

Tili

Järjestä sähköposti

Saapuneet kansion säännöt

Automaattiset vastaajat eli lomavastaaja

Viestien toimitusraportti

Asetukset

Puhelin

Estä tai salli

 

Selainkäyttöliittymä (OWA - Outlook Web App)

Kirjautumisosoite

Selainkäyttöliittymän osoite muodostetaan seuraavasti: http://owa.yritys.fi (korvaa "yritys.fi" sähköpostiosoitteesi @-merkin jälkeisellä loppuosalla).

Mikäli sivu ei aukea yllämainitulla osoitteella, suora linkki selainkäyttöliittymään on: http://he10.nebula.fi

 

Poistettujen viestien palauttaminen

Palauta poistetut viestit -toiminnolla voit palauttaa viestejä, jotka on hiljattain (2 viikon sisällä) poistettu pysyvästi ja tyhjennetty "Poistetut"-kansiosta.

Aloittaaksesi poistettujen viestien palauttamisen, kirjaudu selainkäyttöliittymään käyttäjätunnuksellasi sekä salasanallasi. Selainkäyttöliittymän avauduttua, klikkaa "Poistetut"-kansiota hiiren oikealla ja valitse "Palauta poistetut viestit"

Avautuvaan ikkunaan on listattu ne viestit, jotka on poistettu viimeisen kahden viikon aikana. Voit joko poistaa nämä kokonaan, tai tarvittaessa palauttaa haluamaasi kansioon. Palauttaaksesi viestejä, rastita haluamasi viestit ja klikkaa  -painikkeesta.

Tämän jälkeen voit vielä valita, mihin olemassa olevaan kansioon viestit palautetaan, tai luoda uuden kansion ja palauttaa viestit sinne. Valittuasi kansion, klikkaa "Palauta..."

 

Kalenterin jakaminen

Jakaaksesi kalenterin selainkäyttöliittymän kautta, avaa ensin kalenterinäkymäsi.

Kun olet saanut kalenterisi auki, klikkaa kalenterin yläreunassa sijaitsevaa "Jaa"-painiketta. Jako tapahtuu klikkaamalla "Jaa kalenteri..." -painiketta, joka avaa tavallisen sähköpostiviestin näköisen pohjan. Voit tähän vapaasti syöttää kaikki vastaanottajat sekä jaon mukana lähetettävän viestin, ja lopulta lähettää jakamiskutsun.

 

Kalenterin lisääminen

Kalenterin lisääminen suoritetaan samasta valikosta kuin kalenterin jakaminen. Tähän näkymään päästyäsi klikkaa "Lisää kalenteri"-painiketta.

Kalenterin voit lisätä joko organisaatiostasi, tai Internetistä. Selataksesi organisaatiosi kalentereita, klikkaa "Nimi"-painiketta.

Kun olet valinnut listasta haluamasi kalenteri, klikkaa vasemmassa alareunassa sijaitsevaa "Valitse"-painiketta ja lopuksi klikkaamalla "OK" sekä valintaikkunassa, kuin myös "Lisää kalenteri" -näkymässä.

Mikäli selainkäyttöliittmä ei anna virheilmoitusta, esimerkiksi oikeuksien puuttumisesta, valitsemasi kalenteri on nyt lisätty. Tämä ilmestyy selainkäyttöliittymässä vasempaan reunaan, josta löydät myös oman kalenterisi.

 

Käyttäjätilin asetukset

Kun olet kirjautunut sisään selainkäyttöliittmään, pääset asetuksiin käsiksi klikkaamalla sivuston oikeasta yläreunasta "Asetukset" ja tämän alta "Näytä kaikki asetukset".

 

Tili

Ensimmäinen valinta käyttäjätilin asetuksissa on "Tili". Tähän näkymään on listattu oman sähköpostilaatikkosi tilitiedot, sekä POP, IMAP- ja SMTP-käytön asetukset.

Näistä asetuksista saat selville kaikki palvelintiedot, joita tarvitset Hosted Exchange-tilin lisäämistä varten sähköpostiohjelmaan IMAP- tai POP-protokollaa käyttäen.

Huom! Suosittelemme aina asentamaan Sähköposti ja kalenteri -tilin Exchange-protokollaa käyttäen. IMAP/POP -protokollaa käyttäessä kaikki Sähköposti ja kalenteri -tilin ominaisuudet eivät ole käytettävissä.

Voit myös muokata omia tilitietojasi osoitetietojen ja puhelinnumerojen osalta klikkaamalla "Oma tili" -näkymän oikeasta reunasta "Muokkaa"-painiketta.

Tämä avaa uuden ikkunan, josta voit muokata aikaisemmin mainittuja tietoja. Mikäli osa tiedoista on piilossa, voit avata ne klikkaamalla kyseisen kohdan palkkia. Kun olet tehnyt haluamasi muutokset, klikkaa vielä "Tallenna".

Näyttönimeä, nimikirjaimia, sähköpostosoitetta, etunimeä tai sukunimeä ei ole mahdollista muokata käyttäjän toimesta. Mikäli haluat vaihtaa jotain näistä tiedoista, ota yhteyttä Nebulan asiakaspalveluun.

Saman näkymän vasemmasta laidasta löydät myös pikakuvakkeet muihin tehtäviin.

  • Ilmoita poissaolosta – Tämä avaa Automaattiset vastaukset-valikon, eli toisin sanoen kyseessä on lomavastaaja.
  • Direct Push sekä Yhdistä Outlook – Nämä ovat linkkejä Outlookin omiin ohjeisiin, joiden avulla voit lisätä tilisi matkapuhelimeesi tai Outlook-sähköpostiohjelmaan.
  • Vaihda salasanasi – Tämän avulla voit vaihtaa oman tilisi salasanan.

 

Järjestä sähköposti

"Järjestä sähköposti" -valikon alle on kasattu saapuvia sekä lähetettyjä viestejä koskevat asetukset. Tämän avulla voit luoda erillisiä sääntöjä saapuville sähköposteille. "Järjestä sähköposti" -valikossa pystyt myös säätämään automaattisen vastauksen asetuksia sekä tarkistamaan lähetettyjen viestien toimitusraportit.

Oletusarvoisesti tämän valikon alta avautuu ensimmäisen Saapuneet-kansion säännöt.

 

Saapuneet kansion säännöt

Saapuneet -kansion sääntöjen avulla voit järjestää jo saapuneita viestejä tai asettaa sääntöjä, jotka järjestävät sähköpostiviestejä automaattisesti sitä mukaa kun ne saapuvat.

Aloita säännön luominen klikkaamalla "Uusi"-painikkeen vieressä olevaa pudotusvalikko ja valitse käyttöön sopiva sääntö.

"Luo uusi sääntö saapuville viesteille" - Valinnan kautta pääset luomaan uuden säännön, joka lajittelee sähköpostilaatikkoosi saapuvia viestejä

"Siirrä/Poista -vaihtoehdot" - Luovat sääntöjä, joilla järjestellään jo sähköpostilaatikkoon saapuneita viestejä.

 

Esimerkki säännön luomisesta käyttäen vaihtoehtoa "Luo uusi sääntö saapuville viesteille".

Klikkaa "Uusi"-pudotusvalikosta vaihtoehtoa "Luo uusi sääntö saapuville viesteille". Ruudulle avautuu ikkuna, jossa pääset määrittelemään säännön. Klikkaa ensin "Lisää vaihtoehtoja".

Oheisen esimerkin mukainen sääntö merkitsee kaikki ne sähköpostiviestit tärkeydellä "Suuri", joiden aiheessa mainitaan sana "Kiireellinen" paitsi jos lähettäjä on itse määritellyt viestin tärkeyden olevan "Pieni".

Kun olet valmis, klikkaa "Tallenna".

Sääntöjä voi luoda hyvinkin monimutkaisia ja sääntöjä voi luoda lukuisia toimimaan samaan aikaan. Tyypillistä on esimerkiksi se, että tiettyjen yhteydenottajien (=tietyistä sähköpostiosoitteista) saapuvat viestit ohjataan omiin kansioihinsa.

 

Automaattiset vastaukset eli lomavastaaja

Organisaation sisäisesti

Oletusarvoisesti automaattiset vastaukset lähtevät kerran kullekin oman organisaation sisäiselle lähettäjälle, näiden lähettäessä sähköpostia sinulle. 

  • Organisaatioksi käsitetään omaan verkkotunnukseesi liitetyt Sähköposti ja kalenteri -sähköpostitilit, esimerkiksi: @yritys.fi

Ensimmäisellä valinnalla voit määritellä organisaation sisäisesti lähetettävät automaattiset vastaukset, sekä halutessanne aikavälin jolloin viestit lähetetään. Tämän alapuolelta löytyy tekstikenttä, johon voit syöttää automaattisen vastauksesi.

Tämän jälkeen voit tallentaa automaattivastauksen "Tallenna"-painikkeesta ikkunan oikeasta alalaidasta.

Organisaation ulkopuolelle

Mikäli haluat että automaattinen vastaus lähtee myös organisaation ulkopuolisille vastaanottajalle, laita rasti kohtaan "Lähetä automaattisia vastausviestejä organisaation ulkopuolisille lähettäjille". Tämän lisäksi sinun tulee myös määritellä lähetetäänkö vastaukset:

  • Ulkopuolisille lähettäjille jotka ovat yhteystiedoissasi, vai
  • Kaiklle ulkopuolisille lähettäjille

Näiden valintojen alta löydät tekstilaatikon, johon voit kirjoittaa automaattisen vastauksen joka lähetetään organisaation ulkopuolisille lähettäjille.

 

Viestien toimitusraportti

Viestien toimitusraportin avulla voit tarkistaa, onko viesti onnistuneesti lähetetty onnistuneesti perille organisaation sisällä tai onko viesti lähetetty onnistuneesti eteenpäin organisaation ulkopuoliselle vastaanottajalle.

Voit hakea toimitusraportteja:

  • Viesteistä jotka olet itse lähettänyt muille käyttäjille, tai
  • Viesteistä jotka toinen käyttäjä on lähettänyt sinulle

Kun olet valinnut haluatko hakea sinulle lähetettyjen vai sinun lähettämien viestien raportteja, paina "Valitse käyttäjät" ja hae listasta haluamasi osoite tai osoitteet. Tämän tehtyäsi paina oikeassa reunassa sijaitsevaa "Hae"-painiketta

Haun tulokset listataan sivuston alalaidassa sijaitsevaan listaukseen, josta voit tuplaklikkaamalla avata haluamasi raportin.

Raportista näet kenelle viesti on lähetetty, kuka viestin on lähettänyt sekä lähetyksen ajankohdan. 

  • Mikäli vastaanottaja sijaitsee oman organisaatiosi ulkopuolella ja viesti on lähtenyt onnistuneesti, raportointi antaa ilmoituksen: "The message was successfully handed off to a different e-mail system. This is as far as we can track it."

 

Asetukset

Posti

"Posti"-valikon alta löydät työkalut sekä asetukset sähköpostisi muotoilun ja ilmoitusten hallinnointiin. Voit asettaa:

  • Sähköpostin allekirjoituksen
  • Onko viesti oletusarvoisesti teksti- vai HTML-muotoinen ja mitä fonttia viestissä käytetään
  • Ilmoitetaanko saapuneista viesteistä erillisellä ilmoituksella ja/tai äänimerkillä
  • Kuinka Exchangen tulisi reagoida lukukuittauspyyntöihin
  • Koska saapuneet viestit määritellään luetuiksi
  • Kuinka keskustelut järjestellään

Huom! Viestiasetukset-kohdassa määritellyt säädökset koskettavat sekä selainkäyttöliittmää, että Outlook-sähköpostiohjelmistoa, johon kyseinen tili on asennettu.

 

Kalenteri

Kalenterin alta voit määritellä kalenterisi ulkoasun, sekä säätää muistutusten toimintoa ja kokouspyyntöjen automaattista käsittelyä. Voit asettaa:

  • Oman työviikkosi, jonka pohjalta määritellään kalenterisi "Työviikko"-näkymän. Oletusarvoisesti tämä on maanantaista perjantaihin. 
  • Työpäivän työajan, joka on oletusarvoisesti 8:00 – 17:00, ja kuinka tunnit tulisi näyttää kalenterissa
  • Ilmoitetaanko erillisellä muistutuksella alkavasta tapahtumasta (esimerkiksi kokous tai koulutus), ja mikäli ilmoitetaan niin kuinka paljon aikaisemmin. Oletusarvoisesti muistutus tapahtuu 15 minuuttia aikaisemmin
  • Kuinka sinulle lähetettyjä kokouspyyntöjä tulisi käsitellä automaattisesti.

 

Yleiset

"Yleiset"-valikosta voit ottaa käyttöön Helppokäyttötoiminnot, sekä määrittää mitä osoitekirjaa tulisi käyttää "Tarkista nimet"- ominaisuutta käyttäessä sähköpostiviestin vastaanottajaa kirjoittaessa.

  • Globaali osoitelista, eli osoitekirja joka sisältää organisaation kaikki käyttäjät
  • Yhteystiedot, eli oma henkilökohtainen osoitekirjasi

 

Lähetetyt

Tätä kautta voit määrittää, mihin kansioihin lähetetyt sähköpostiviestit tallennetaan.

  • Tänä postilaatikkona lähetetyt viestit näkyvät Lähetetyt-kansiossa – Kaikki viestit, jotka olet lähettänyt omasta sähköpostilaatikostasi
  • Tämän postilaatikon puolesta lähetetyt viestit näkyvät Lähetetyt-kansiossa – Kaikki viestit, jotka on lähetetty niiden organisaation käyttäjien toimesta joilla on oikeudet lähettää sähköpostiviestejä tätä sähköpostilaatikkoa käyttäen. 

 

Aluekohtainen

"Aluekohtainen"-valikon alta voit halutessasi vaihtaa tilisi kieltä, nykyistä aikavyöhykettä sekä päivämäärän että ajan muotoa. Voit myös nimetä oletuskansiot uudelleen niin, että niiden nimet vastaavat määritettyä kieltä – Esimerkiksi: Saapuneet - Inbox.

 

Salasana

Tämän avulla voit vaihtaa salasanasi, mikäli nykyinen salasanasi on vielä tallessa tai muistissa. Muussa tapauksessa salasanan resetointi tapahtuu asiakaspalvelumme kautta: nebula@nebula.fi

 

Puhelin

Tähän näkymään on listattu kaikki laitteet, jotka on synkronoitu Hosted Exchange-tilisi kanssa. Tätä kautta voit:

  • Tarkastella synkronoidun laitteen tietoja, esimerkiksi laitteen nimi, malli, tyyppi sekä käyttöjärjestelmä
  • Tyhjentää laitteen etänä kokonaan. Tämä valinta palauttaa synkronoidun laitteen takaisin tehdasasetuksille, ja samalla poistaa kaiken datan. Hakea lokitiedot, joka sisältää Hosted Exchange-tilin sekä kyseisen laitteen väliset tapahtumat. Tämä ilmestyy uuden viestin liitteenä Saapuneet-kansioosi.
  • Poistaa laitteen

Huom! Tyhjennettyäsi laitteen etänä, poista kyseinen laite listasta. Mikäli tätä ei tehdä, laite tyhjennetään uudestaan mikäli kyseinen tili lisätään tähän laitteeseen uudestaan.

 

Estä tai salli

Näillä asetuksilla voit määritellä sähköpostitilisi roskapostin suodatuksen toimintaa, tai poistaa sen kokonaan käytöstä.

  • Turvalliset lähettäjät ja vastaanottajat – Tämän listan lähettäjien ja toimialueiden viestejä ei siirretä "Roskaposti"-kansioon. Tarvittaessa voit myös määrittää tilisi luottamaan viesteihin, jotka tulevat niiltä lähettäjiltä, jotka löytyvät "Yhteystiedot"-kansiostasi. 
  • Estetyt lähettäjät – Tämän listan lähettäjien ja toimialueiden viestit siirretään aina "Roskaposti"-kansioon. Voit myös määrittää tilisi olemaan luottamatta niihin sähköpostiviesteihin, joiden lähettäjä ei ole paikallinen lähettäjä tai "Turvalliset lähettäjät ja vastaanottajat" -luettelossa.