Toimintaohjeet Webhotellipäivityksissä

Suoritamme Webhotelliympäristöihimme päivityksiä. Päivitysten päätavoitteena on parantaa asiakkaidemme tietoturvaa sekä Webhotellipalveluiden suorituskykyä. Alta löydät yleisimmät Webhollipalvelun sisältöä koskevat seikat, jotka on hyvä tarkistaa ennen päivitystä, jotta voidaan varmistua, että päivityksestä ei koidu ongelmia verkkosivustolle.

 

Kotisivupalvelimen IP-osoite muuttuu

Mikäli verkkotunnuksesi on ylläpidossa muualla kuin Nebulalla, tulee verkkotunnuksen nimipalvelintietueisiin päivittää uusi IP-osoite. Tieto uudesta IP-osoitteesta toimitetaan asiakkaillemme suoraan sähköpostilla sekä se löytyy teknisistä tiedotteistamme palvelinkohtaisessa päivitystiedotteessa. Jos et tiedä missä verkkotunnuksesi on ylläpidossa, voit tarkistaa sen esimerkiksi Viestintäviraston WHOIS-palvelussa.

siirry whois-palveluuun


Syötä palveluun verkkotunnuksesi ja klikkaa Suorita kysely. Mikäli verkkotunnuksesi on Nebulan ylläpidossa, verkkotunnuksen WHOIS-tiedoissa tulisi lukea nserver-riveillä Nebulan nimipalvelimet seuraavasti:

nserver............: ns.nebula.fi [OK]
nserver............: ns2.nebula.fi [OK]

Mikäli verkkotunnuksesi ei ole Nebulan ylläpidossa, ole yhteydessä 3. osapuoleen, joka ylläpitää verkkotunnuksen nimipalvelintietueita ja ilmoita heille uuden kotisivupalvelimen IP-osoite.

 

Kotihakemistoa koskevat muutokset

Kotihakemisto muuttuu /home/customers -hakemistosta /var/www/customers -hakemistoon. Tarkista ettei verkkosivustosi koodissa viitata suoraan vanhaan hakemistoon. Pyri jättämään verkkosivujen sisällöstä pois suorat staattiset viittaukset kotihakemistoon tai vaihtoehtoisesti vaihda uusi kotihakemisto viittauksiin heti päivityksen jälkeen.

 

PHP-version päivittäminen ja yhteensopiva tietokanta

PHP-versio päivittyy versioksi 5.6. Mikäli tietokantayhteys epäonnistuu uudemman PHP-version käyttöönoton myötä, tulee tietokannan käyttäjätunnuksen salasana käydä asettamassa uudelleen, jolloin sille määrittyy automaattisesti uudempien PHP-versioiden vaatima salaustaso. Tietokantakäyttäjän salasanaa ei tarvitse tässä yhteydessä vaihtaa.

Ohessa kuvattu vaiheet, joilla salasanan saa syötettyä palveluun uudelleen tai vaihdettua:

1. Kirjautukaa tietokannan tunnuksillanne https://phpmyadmin.nebula.fi/
2. Valitkaa yläreunasta kohta SQL.
3.
Syöttäkää tähän kenttään seuraava komento (jossa käyttäjätunnus on tietokantakäyttäjän tunnus ja salasana käyttäjän nykyinen tai uusi salasana): SET PASSWORD FOR 'käyttäjätunnus' = PASSWORD('salasana');
4. Painakaa tämän jälkeen Siirry.

HUOM! Mikäli käytät vanhempaa versiota kuin MySQL 5, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

 

Vanha PHP-asetus sivustolla

Varmistakaa myös, että sivustollanne ei ole käytössä asetusta, jolla yritetään ottaa käyttöön vanhempaa PHP-versiota, joka ei ole käytettävissä uudella palvelimella. Asetus löytyy .htaccess-tiedostosta, joka yleensä löytyy public_html-hakemistosta. Asetus näyttää esimerkiksi tältä:

suPHP_ConfigPath /opt/php5/etc/
AddHandler x-httpd-php52

Kommentoikaa rivit pois käytöstä, tai poistakaa rivit kokonaan.

Palvelimella on oletusversion lisäksi mahdollista ottaa käyttöön versio 5.6.

 

Muut PHP-yhteensopivuusongelmat

Mikäli PHP-version päivittäminen aiheuttaa ongelmia verkkosivuston toimintaan liittyen, tulee nämä asiat katsoa läpi asiakkaan oman sovellustoimittajan kanssa, joka tarkoittaa siis verkkosivuillanne olevan sovelluksen toimittajaa tai muuta verkkosivujen sisällöntuottajaa. Nebula tarjoaa verkkosivuille alustan eikä tarjoa sisällöntuottopalveluita.

Kaikki PHP-ohjelmointiin liittyvät ohjeistukset löydätte täältä:

PHP-ohjelmointi


Merkistöongelmat uuden tietokannan kanssa

Jos päivityksen jälkeen sivustollanne skandinaavimerkit ja –euromerkki näkyy väärin (salmiakkikuvio tai vastaava), sivustolta yhteys tietokantaan käyttää todennäköisesti väärää merkistöä. Uusilla tietokantapalvelimilla oletusmerkistö on UTF-8, kun vanhoilla palvelimilla se oli ISO-8859-1 (Latin1).

Kaikki merkistöt toimivat uusilla palvelimilla, kyseessä on vain oletusmerkistö. Uusimmissa käyttöjärjestelmissä oletus on kaikkialla UTF-8, siitä syystä me emme aseta erikseen latin1-oletusta.

Suosittelemme vaihtamaan tietokantanne merkistön muotoon UTF-8. Tämä onnistuu esimerkiksi phpmyadmin.nebula.fi työkalun kautta, haette tietokannasta SQL-dumpin, konvertoitte skandinaavimerkit UTF-8 muotoon ja korvaatte ”latin1” sanat sanalla ”utf8”, ja tuotte kyseinen SQL-tiedoston takaisin tietokannan päälle. Tiedoston merkistön vaihtamisessa voi käyttää esimerkiksi työkalua ”iconv” joka löytyy palvelmiltamme sekä windowsille ( http://gnuwin32.sourceforge.net/packages/libiconv.htm )

Suosittelemme myös tämän jälkeen tarkistamaan onko sivustollanne tiedostoissa Latin1-mallisia skandinaavimerkkejä, ne saa käännettyä iconv –työkalulla (ssh-yhteys sivuston palvelimeen ja ”iconv –f ISO-8859-1 –t UTF-8 –o tiedosto tiedosto”). Sivustollanne voi sen lisäksi olla .htaccess tai php.ini –tiedostoissa asetuksia missä määrätään ISO-8859-1 käyttöön sivustolla, nämä asetukset kannattaa kommentoida laittamalla ”#” merkki rivin eteen tai poistaa rivi.

Jos tietokannan ja –tiedostojen merkistöä ei haluta/voida jostain syystä vaihtaa, suurimman osa sivustoista saa näkymään oikein joko asetuksella tai tietokantakäskyllä.

Wordpress: wp-config.php (DB_CHARSET –asetus, arvo “latin1”) CMS Made Simple: include.php (etsi riviä missä lukee set names, poista ”//” ja korvaa utf8 sanalla latin1, tyhjennä sovelluksen välimuisti tämän jälkeen)

Muut: Etsi tiedosto missä avataan tietokantayhteys, mysql_connect tai mysqli_connect, ja aja yhteyden avaamisen jälkeen query yhteyteen, esim: mysql_query(”set names latin1”,$db); tai mysqli_query($db,”set names latin1”);

Sivustonne sovelluksen ohjeita kannattaa myös lukea merkistöjen osalta, voi olla että uudempi versio sovelluksesta tukee eri merkistöjä suoraan, tai suosittelee konvertoimaan tietokannan UTF-8 merkistöön (esim osCommerce ja CloverShop)