Asiakkaalla on mahdollisuus lisätä webhotellipalveluun MySQL-tietokantoja. Mikäli käytössäsi on MyNebula-hallintapaneeli, voit hallita tietokantoja tämän ohjeen avulla. Webhotel Advanced -palvelun hintaan sisältyy yksi tietokanta, kun taas Webhotel Exclusive palveluun on mahdollista avata levytilan puitteissa rajaton määrä tietokantoja. Webhotel Pro -palveluun voi ostaa MySQL-tietokantoja lisäpalveluna.
Sisällysluettelo
1. MySQL-tietokannan aktivointi
2. Käyttäjien lisääminen
3. MySQL-tietokannan poistaminen
4. Yhteyksienhallinta
5. Varmuuskopiointi
1. MySQL-tietokannan aktivointi
Aloita kirjautumalla MyNebula-hallintapaneeliin osoitteessa https://cp.mynebula.fi
Valitse hallintapaneelin oikean yläkulman pudotusvalikosta palvelu, johon haluat aktivoida tietokannan.
Siirry tietokantojen hallintaan klikkaamalla etusivulla näkyvän "Lisää palveluita" otsikon alta linkkiä "Tietokannat". (Mikäli tämä valikko ei näy sinulla, et ole vielä ostanut palveluusi MySQL-tietokantaa).
Klikkaa avautuvalla sivulla "+ Lisää uusi tietokanta"
Valitse tietokannalle nimi, käyttäjätunnus, salasana sekä valitse haluatko, että tietokantaan voi myös ottaa yhteyttä muu, kuin Nebulan hallintapaneelissa oleva palvelu. Klikkaa tämän jälkeen "Seuraava".
Seuraavaksi avautuu yhteenvetosivu. Tarkista, että tiedot ovat oikein ja klikkaa "Valmis".
2. Käyttäjien lisääminen
Halutessasi voit lisätä tietokannalle useamman käyttäjätunnuksen. Siirry tietokantojen hallintasivulle ja aloita käyttäjätunnuksen lisääminen klikkaamalla sen tietokannan nimeä, johon haluat lisätä käyttäjän.
Siirry välilehdelle "Käyttäjät" ja klikkaa "Lisää uusi käyttäjä".
Valitse käyttäjälle käyttäjänimi sekä salasana ja klikkaa "Tallenna".
3. MySQL-tietokannan poistaminen
Aloita siirtymällä tietokantojen hallintasivulle. Valitse tämän jälkeen poistettava tietokanta ja klikkaa "Poista".
4. Yhteyksienhallinta
Mikäli haluat ottaa tietokantaan yhteyden ulkoisesta isännästä (esimerkiksi 3. osapuolen web-palvelimelta), tulee yhteys tietoturvasyistä erikseen määrittää hallintapaneelissa. Tietokannan luontivaiheessa saat valita, haluatko sallia yhteyden ulkoisilta isänniltä. Tätä asetusta voi myös muokata jälkikäteen. Sinun tulee myös tarkastaa hallintapaneelista MySQL-tietokantapalvelimen IP-osoite ulkoista isäntää varten. Aloita siirtymällä tietokannan hallintasivulle ja klikkaa halutun tietokannan nimeä.
Sinulle aukeaa tämän jälkeen tietokannan yhteenvetosivu. Näet tarvittavat tiedot seuraavilta riveltä:
Pääsy ulkoisilta isänniltä - Tästä kohdasta näet onko yhteys sallittu vai ei. (Voit muokata asetusta klikkaamalla "Muokkaa")
Ulkoinen verkkonimi - Tästä kentästä näet tietokantapalvelimen IP-osoitteen
Ulkoisen isännän IP-osoite lisätään tietokannan hallinnan "Hakuisännät" välilehdeltä. Siirry ko. välilehdelle ja klikkaa "Lisää uusi hakuisäntä".
Syötä aukeavalla sivulle ulkoisen isännän IP-osoite ja klikkaa "Tallenna".
Mikäli haluat poistaa ulkoisen isännän sallittujen listalta, valitse kyseessä oleva IP-osoite ja klikkaa "Poista"
5. Varmuuskopiointi
Katso ohjeet varmuuskopiointiin Webhotellipalveluiden varmuuskopiointiohjeesta.