Usein kysytyt kysymykset (U.K.K)

Olen muuttamassa, miten liittymän siirto uuteen osoitteeseen onnistuu?

Katso ohje muuttoilmoituksen tekemisestä klikkaamalla tästä.

 

Mitkä asiat vaikuttavat liittymän todelliseen nopeuteen?

Liittymän todelliseen nopeuteen vaikuttavat mm. alueellisen tietoliikennekeskuksen etäisyys liittymän käyttöpaikkaan, paikalliset olosuhteet ja internetverkon olosuhteet.

Paikallisia olosuhteita ovat esimerkiksi kerrostalon sisäisen puhelin- tai tietoliikenneverkon yleinen kunto sekä mahdolliset käyttöpisteen päässä olevat kaapeloinnit ja kytkennät. Mikäli rakennuksen sisäinen tietoliikenneverkko on huonossa kunnossa, saattaa se aiheuttaa huomattavan suurtakin poikkeamaa liittymän todellisessa nopeudessa, samoin esimerkiksi huonolaatuiset kytkennät puhelinrasiassa sekä pitkät jatkojohdot voivat aiheuttaa heikkenemistä yhteyden nopeudessa ja laadussa. Yli kolmen metrin mittaisia johtoja päätelaitteen ja puhelinrasian välille ei suositella käytettäväksi missään tilanteessa.

Linjan pätkiminen saattaa johtua myös rikkinäisestä päätelaitteesta. Jos päätelaitteen uudelleenkäynnistäminen elvyttää tilapäisesti huonolaatuisesti toimivan liittymän, kannattaa päätelaite vaihtaa uuteen.

Kun testaat yhteysnopeuttasi, suljethan kaikki muut Internet-yhteyttä käyttävät laitteet paitsi laitteen, jolla suoritat testauksen.

Langaton verkko (WLAN)

Mikäli langattoman verkon käyttö vaikuttaa hitaalta, kannattaa yhteysnopeutta testata kaapelia käyttäen ilman langatonta ominaisuutta. Mikäli yhteys on huomattavasti nopeampi kaapelia käyttäessä, rajautuu vika täysin langattomaan verkkoon. Myös tällöin vian aiheuttajia on useita. Rakennuksissa seinät heikentävät langattoman verkon kuuluvuutta. Voit parantaa tällöin langattoman verkon toimivuutta etsimällä reitittimelle paremman sijainnin. Käyttöä voi myös haitata esimerkiksi se, että naapurit käyttävät langatonta verkkoa samaa taajuusaluetta käyttäen. Taajuusaluette voi usein vaihtaa langattoman reitittimen asetuksista, johon löydätte tarkemmat ohjeet ohjekirjasta tai laitevalmistajan verkkosivuilta.

Uusissa reitittimissä on pääsääntöisesti myös huomattavasti edistyneemmät tekniset ominaisuudet ja tehokkaammat langattomat tukiasemat. Eli myös vanha ja tehoton reititin voi olla syynä hitaaseen langattomaan verkkoon.

 

ADSL-liittymän käyttöönotto

Q: Mitkä ovat Nebulan ADSL-linjojen yleiset asetukset?

A: Listattuna alla. Termit saattavat vaihdella päätelaitevalmistajan mukaan.

Yhteyden tyyppi - Suora sillattu yhteys RFC 1483 BRIDGED (ei vaadi sisäänkirjautumista.) 

VPI-arvo - 0

VCI-arvo - 100

Enkapsulointityyppi - LLC. 

Q: Minulla on kiinteä IP-osoite. Kuinka otan IP-osoitteen käyttöön modeemissani?

A: Mikäli liittymäsi sisältää kiinteän IP-osoitteen, se tulee aina määritellä manuaalisesti reitittimen asetuksiin (IP-osoite on ilmoitettu liittymäsi tilausvahvistuksessa). Mikäli olet tilannut reitittimen Nebulalta, teemme konfiguroinnin puolestasi. Muualta hankittujen modeemien osalta ota ongelmatilanteissa ensisijaisesti yhteys jälleenmyyjään tai laitevalmistajaan.

Q: Tietokoneelleni voi myös määrittää kiinteän IP-osoitteen. Määrittelenkö IP-osoitteen tietokoneelleni vai modeemilleni?

A: Suositeltavin tapa on asettaa IP-osoite reitittimelle. Pääsääntöisesti kiinteän IP-osoitteen liittymän sisältävät yhden IP-osoitteen. Mikäli määrität tämän reitittimellesi, jakaa reititin kaikille muille laitteillesi ns. sisäisiä IP-osoitteita, jolloin kaikki laitteesi voivat käyttää verkkoyhteyttä.

Q: Reititin kysyy nimipalvelimia. Mitkä ovat Nebulan liittymässä käytettävien nimipalvelimien osoitteet?

A: Nebulan liittymissä käytettävät nimipalvelimet

  • IPv4-protokolla (oletus): 217.30.180.230 ja 217.30.182.230.
  • IPv6-protokolla: 2001:1BC8:100C:A180::230 ja 2001:1BC8:100C:A182::230

Q: Kuuluuko Internet-liittymän kuukausimaksuun päätelaite?

A: Joihinkin liittymäsopimuksiin tarjoamme reitittimen kaupan päälle. Asiakkaalle on suositeltavaa hankkia päätelaite Nebulalta, koska silloin saat tarvittaessa tukea reitittimen käytössä asiakaspalvelustamme. Voit myös ostaan reitittimiä olemassa olevaan liittmäsopimukseen. Lisätietoa saat olemalla yhteydessä myyntiosastoomme.

 

Liittymän käyttö

Q: Mikä on sähköpostiasetuksissa käytettävä lähtevän postin palvelimen (SMTP-palvelimen) osoite?

A: Nebulan liittymissä SMTP-palvelimen osoite on smtp.nebula.fi

Q: Mitä IRC-palvelinta voin käyttää?

A: Nebula Internet -palveluiden käyttäjät voivat käyttää IRCnetissa palvelinta irc.nbl.fi

Q: Liittymässäni on yksi kiinteä IP-osoite, voiko niitä saada useampia?

A: Voit saada liittymääsi lisäpalveluna käyttöön 5 kappaletta kiinteitä IP-osoitteita. Mikäli tarvetta on suuremmalle määrälle, saat käyttöösi oman IP-verkon. Lisätietoa saat myyntiosastoomme.

Q: Mistä saan lisätietoa tietoturva-asioista?

A: Tietoturvaan liittyvissä kysymyksissä kannattaa tutustua CERT-FI sivustoon osoitteessa http://www.cert.fi