Sisällysluettelo
1. Yhteenveto
2. Asiakassuhteen perustaminen
3. Käyttöönotto
3.1. Kirjautumisruutu
3.2 Co-Admin
3.3. Unohtunut salasana
3.4 Hallintayhteyden muodostaminen
3.5 Eri palvelut
3.6 Verkkoyhteydet
3.7 API ja CLI
4 Kapasiteetin muutokset
4.1 Kohdeympäristön rajojen sisällä
4.2 Kohdeympäristön rajojen muutokset
5 Asiakassuhteen purkaminen
6 Lisätietoja
6.1 ”Help” painike
6.2 Microsoft Dokumentaatio
6.3 Vikatilanne
1. Yhteenveto
Tämä dokumentti on Nebula Oy:n (jäljempänä Toimittaja) Puhti palvelun pikaohje. Tämän dokumentin tarkoituksena on auttaa asiakasta aloittamaan Puhti palvelun käyttö sekä neuvoa miten toimia mahdollisissa ongelmatilanteissa.
2. Asiakassuhteen perustaminen
Ennen kuin asiakas voi kirjautua ensimmäisen kerrran palveluun tarvitsee hänelle perustaa asiakkuussuhde Toimittajan kanssa. Asiakkuussuhteessa asiakkaalle määritellään tarpeellinen määrä resursseja josta hänen tilaus muodostuu.
Kun asiakassuhde on muodostettu Toimittaja toimittaa asiakkaalle käyttäjätunnuksen ja salasanan jolla käyttäjä voi aloittaa palvelun käytön.
3. Käyttöönotto
3.1. Kirjautumisruutu
Kirjautuminen palveluun tapahtuu osoitteesta https://puhti.hosting.fi.
Syötä kirjautumisruutuun asiakaspalvelusta saamasi käyttäjätunnus ja salasana.
3.2 Co-Admin
Mikäli samaa ympäristöä hallinnoi useampi asiakkaan henkilö tulee näiden rekisteröityä Sign-Up painikkeen kautta jonka jälkeen asiakkaan päätunnusten haltija voi antaa heille oikeudet hallinnoida palvelua.
3.3 Unohtunut salasana
Kirjautumisruudun kautta (https://puhti.hosting.fi.) voi pyytää salasanan resetointia.
3.4 Hallintayhteyden muodostaminen
Hallintayhteyden palvelimiin saa oletuksena ainoastaan hallintaportaalin kautta. Jotta saa muodostettua yhteyden provisioituihin palvelimiin tulee tietokoneessa olla Remote Desktop Protocol 8.1 asiakasohjelmisto. Tämä tarvitaan sekä Windows että Linux palvelinten hallintayhteyden muodostamiseen.
Ainoastaan Windows 8 tietokoneissa tämä ohjelmisto on valmiina, muissa käyttöjärjestelmissä asiakas joutuu asentamaan tämän ohjelmiston tietokoneeseensa.
3.5 Eri palvelut
Oheinen taulukko selventää keskeisimmät palvelu mitä on saatavilla Nebula Puhdista.
Termit
Termi
Selite
Standalone Virtual Machine
Normaali virtuaalipalvelin jota asiakas voi muokata käyttöönsä ja asentaa siihen tarvitsemansa ohjelmat ja tiedostot. Kun palvelin käynnistyy uudelleen palaa se siihen tilaan jossa se oli sammuessaan.
Virtual Machine Role
Virtuaalipalvelin pohja jota voidaan monistaa jonkin roolin suorittamiseen. Kun palvelin käynnistyy uudelleen se monistetaan samasta imagesta kuin alunperin. Kaikki muutokset ja data mitä on tallettu Virtual Machine Role palvelimeen tuhoutuu uudelleen käynnistymisen yhteydessä.
Virtual Network
Virtuaaliverkot ovat asiakaskohtaisia. Jokainen asiakas voi luoda itselleen kaksi verkkoa johon palvelimet tulee sijoittumaan.
3.6 Verkkoyhteydet
Oletuksena palvelussa asiakas saa käyttöönsä yhden virtuaaliverkon joka ovat pelkästään Puhti palvelun sisäinen ja josta voi liikennöidä Internet palveluihin. Jos asiakkaalla on tarvetta saada yhteys omaan toimipisteensä esimerkiksi MPLS yhteydellä, rakentaa palomuurisääntöjä tai hyödyntää kuormantasausta palveluille tulee asiakkaan olla yhteydessä asiakaspalveluun tarkempaa tarvekartoitusta varten.
3.7 API ja CLI
Osoitteesta puhtiapi.hosting.fi löytyy Puhdin API rajapinta jota voi käyttää integraatio ja muihin tarpeisiin.
4 Kapasiteetin muutokset
4.1 Kohdeympäristön rajojen sisällä
Palvelinten ja verkkojen konfiguraatiota voi muuttaa asiakasympäristön rajoissa niin kauan kuin asiakkaan paketin raja-arvot eivät ylity. Asiakas voi muokata palvelunsa puitteissa palvelinten ja verkkojen kokoonpanoja hallintatyökalun kautta.
4.2 Kohdeympäristön rajojen muutokset
Mikäli asiakas tarvitsee enemmän/vähemmän kapasiteettia kuin tilausta tehdessään on asiakkaalla kaksi vaihtoehtoa
- Pyytää uusi ympäristö nykyisen lisäksi rinnalle
- Muuttaa nykyisen ympäristön kapasiteettia
Kummassakin vaihtoehdossa tilauksen voi osoittaa Toimittajan myyntiin.
Puh. 09-6818 3820
5 Asiakassuhteen purkaminen
Oman asiakkuusuhteen irtisanominen Nebulan kanssa tehdään aina Nebulan myynnin toimesta. Mikäli asiakas poistaa ”Delete Account” painikkeen avulla oman tilinsä hänen datansa tuhoutuu pysyvästi, mutta sopimussuhde ja varattu kapasiteetti jää edelleen asiakkaan laskutukseen.
Delete Account painike ei tuhoa pelkästään käyttäjän tietoa vaan myös kaikki luomat tiedostot ja palvelimet.
Irtisanomiset tulee ilmoittaa Toimittajan myyntiin. Kun käyttäjä irtisanoo palvelunsa Toimittajalle tullaan tällöin toimittajan toimesta poistamaan käyttäjän tili ja tiedostot.
Puh. 09-6818 3820
6 Lisätietoja
6.1 ”Help” painike
Oikeassa alakulmassa on koko ajan näkyvissä pieni sininen ”Help” painike. Kun asiakas painaa tästä painikkeesta avautuu hänelle näkyviin ohjeistus joka on mukautettu aina hänen kulloisenkiin näkymään.
Help painikkeen takaa tulee asiakkaalle näkyviin harmaa help sivusto joka kertoo enemmän miten palvelujen voi luoda ja tarkennuksia mitä eri toimintoja voi tehdä.
Help painike voi näyttää apua myös Azure toiminnallisuuksiin joita ei ole kytketty päälle asiakkaan ympäristöön kuten SQL tietokannat tai WebSites.
6.2 Microsoft Dokumentaatio
Jos tarvitsette apua siinä miten voit käyttää palvelua, mitä kaikkea palvelussa voi tehdä tai miten saatte jonkin tietyn toiminnallisuuden toimimaan suosittelemme etsimään apua ensisijaisesti Microsoft ”Windows Azure Pack” dokumentaation kautta.
Azure CLI http://www.windowsazure.com/en-us/documentation/articles/xplat-cli/
Azure API - http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windowsazure/ff800682.aspx
6.3 Vikatilanne
Mikäli järjestelmässä on jostain syystä vikaa eikä se ole saatavilla tai toimi niin kuin pitäisi niin Asiakaspalvelumme auttaa vikatilanteissa.
Puh. 09-6818 3810